Całkiem nowa kładka pieszo-rowerowa

Dodano: 6 lat temu Czytane: 1786

Wczoraj podpisano umowę na projekt budowlany pierwszego w Warszawie mostu pieszo-rowerowego

Całkiem nowa kładka pieszo-rowerowa
Wczoraj podpisano umowę na projekt budowlany pierwszego w Warszawie mostu pieszo-rowerowego. - Na przełomie 2020 i 2021 r. połączy on brzegi Wisły na wysokości ul. Karowej i Okrzei. W ten sposób powstanie ciąg pomiędzy ul. Ząbkowską a Powiślem i Krakowskim Przedmieściem. Dzięki włączeniu mostu w istniejący i planowany układ dróg rowerowych po obu stronach rzeki, stworzymy korytarz łączący Pragę i Targówek ze Śródmieściem, a nawet Wolą - poinformował Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej.

Nowa przeprawa na wysokości ul. Karowej i S. Okrzei połączy rewitalizowane obecnie obszary prawobrzeżnej Warszawy z bulwarami wiślanymi, tworząc spacerowy ciąg pomiędzy ul. Ząbkowską a Powiślem i Krakowskim Przedmieściem. A dzięki włączeniu mostu w istniejący i planowany układ dróg rowerowych po obu stronach Wisły, powstanie korytarz łączący Pragę i Targówek z Powiślem, Śródmieściem, a nawet Wolą.

- Przybliżamy Wisłę mieszkańcom. Nowa, ponad 400 metrowa przeprawa, doskonale dopełni bulwary i ułatwi spacerowiczom  przedostanie się na drugi brzeg rzeki. Podpisana właśnie umowa ze zwycięzcą naszego międzynarodowego konkursu to kolejny krok do realizacji tej jakże ważnej inwestycji – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy. - Chciałabym, aby ten most łączył warszawiaków – dodaje Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady m.st. Warszawy. – Dzięki niemu mieszkańcy dwóch brzegów Wisły będą bliżej siebie.Â

Projekt budowlany, który opracuje spółka Schuessler-Plan Inżynierzy ma być gotowy na początku przyszłego roku. Wartość umowy z to 6 678 900 zł. Kolejny etap to ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy obiektu.

Oryginalny projekt

Projekt architektoniczny mostu pieszo-rowerowego został wybrany w międzynarodowym konkursie, ogłoszonym pod koniec 2016 roku i rozstrzygniętym we wrześniu 2017 roku. Zgłoszono w nim aż 40 prac konkursowych, z czego 6 z zagranicy. Pierwszą nagrodę w wysokości 100 tys. zł oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki otrzymała spółka Schuessler-Plan Inżynierzy. Ich koncepcję nagrodzono m.in. za powściągliwą i niezwykle elegancką formę, wpisującą się w pejzaż tej części miasta oraz wysoką jakość architektury.

Projektanci „zachowując oryginalny i niepowtarzalny wygląd przeprawy, nie starali się konkurować z charakterystycznymi obiektami zlokalizowanymi w sąsiedztwie mostu”, jury doceniło także możliwość sprawnej i efektywnej realizacji tego projektu. Ciekawostką jest to, że most nie będzie prostą „belką” przerzuconą pomiędzy brzegami, do czego jesteśmy przyzwyczajeni. Otóż osie ulic Karowej i S. Okrzei nie są w jednej linii i dlatego most będzie „przełamany” w okolicach przyczółków. Aż do drugiej podpory na jednym i drugim brzegu będzie w osi ulic a pomiędzy nimi będzie przebiegał skośnie. Punkty załamań staną się naturalnymi punktami widokowymi zapraszającymi do zatrzymania się i podziwiania wiślanego krajobrazu.

Prace oceniło jury w składzie: Marek Mikos – przewodniczący, zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, Renata Kaznowska – zastępca Prezydenta m.st. Warszawy, Rainer Mahlamäki – fiński architekt (projektant POLIN), Wojciech Wagner – zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, Łukasz Puchalski – dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, Jacek Grunt-Mejer – Pełnomocnik Prezydenta ds. rewitalizacji, Ewa Kuryłowicz i Maciej Mąka – OW SARP, Agnieszka Kulesza – Zarząd Dróg Miejskich, Hubert Markowski – Politechnika Warszawska Wydział Architektury, Wojciech Zabłocki – architekt, Patryk Zaręba – architekt krajobrazu i Henryk Zobel – Politechnika Warszawska Wydział Inżynierii Lądowej.


Źródło: Urząd m.st. Warszawy
Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Ukryj formularz
Captcha
Przepisz tekst widoczny na obrazku.