Warszawskie domy kultury we wspólnej kampanii

Dodano: 6 lat temu Czytane: 765

WSPÓLNA KAMPANIA „(NA)DAJEMY KULTURĘ!”

Warszawskie domy kultury we wspólnej kampanii
Zakurzona paprotka na oknie, szare linoleum i znudzona sekretarka pijąca kawę? Warszawskie domy kultury już dawno przestały przypominać swoje stereotypowe PRL-owskie odpowiedniki. Współczesne domy kultury to nowocześnie zarządzane, dynamicznie zmieniające się instytucje z ogromnym potencjałem społecznym, miejsca twórczej energii,  spotkań z drugim człowiekiem i projektów zmieniających świat. Co więcej, ostatnio połączyły swoje siły pod hasłem „(Na)dajemy kulturę!”, by wspólnie powiedzieć: razem możemy więcej!

Warszawskie Domy Kultury to coś więcej niż sieć. To oddolna inicjatywa pracowników działających na rzecz rozwoju publiczności w dzielnicowych ośrodkach kultury, które – mimo że różnią się od siebie wieloma rzeczami: wielkością, repertuarem, sposobem zarządzania czy wysokością dotacji – mają wspólną misję, wartości, a także grupy docelowe, do których kierują swoje działania.

Czym jest warszawski dom kultury dzisiaj? To przestrzeń, w której warszawiacy znajdą coś dla siebie: dzieci - zajęcia, które rozbudzą w nich prawdziwą pasję, młodzież - warsztaty, podczas których zbuduje wiarę w siebie i własne możliwości, dorośli zaś  przypomną sobie o swoich zainteresowaniach, na które nigdy nie było czasu. Poza tym koncerty, spektakle teatralne, stand-upy, wystawy, zajęcia z robotyki, animacji komputerowej, social media, urban jungle, chustowania czy innych aktywności, którymi interesują się mieszkańcy stolicy. Współczesne domy kultury to miejsca żywe, otwarte na lokalną społeczność, podążające za trendami i wskazujące kierunki działań.

Menadżerowie warszawskich domów kultury już dawno wyszli ze swojej strefy komfortu. Konsekwentnie uzupełniają swoje kwalifikacje, podnoszą kompetencje i co najważniejsze – wymieniają się doświadczeniami, m.in. dzięki realizowanym od kilku lat przez stołeczne Biuro Kultury wspólnie z Pełnomocnikiem Prezydenta Miasta ds. Edukacji Kulturalnej, Anną Michalak-Pawłowską projektom, tj. Warszawski Program Edukacji Kulturalnej, Laboratorium Edukacji Kulturalnej, czy też aktywnie działając w sieci ADESTE – projekcie Biura Kultury na rzecz rozwoju publiczności warszawskich instytucji kultury. Wszystko po to, by coraz lepiej odpowiadać
na potrzeby odbiorców.

WIECZÓR W DOMU KULTURY CZY SERIAL „NA NETFLIXIE”?

Ostatnie badania publiczności w Warszawie (Aktywność kulturalna warszawiaków. Segmentacja, m.st. Warszawa 2018) bardzo jasno wskazują, że uczestnictwo w kulturze nie oznacza już tylko konsumpcji tradycyjnie rozumianych dziedzin sztuki, jak literatura, muzyka czy malarstwo,
ale obejmuje znacznie szersze spektrum działań: oglądanie seriali, granie w gry, uprawianie własnej twórczości czy angażowanie w aktywność kulturalną dzieci przez ich opiekunów. Dlatego też rozwój publiczności warszawskich domów kultury wymaga dzisiaj zupełnie innych narzędzi
i innej wrażliwości niż jeszcze kilka lat temu. Trzeba zastanowić się nad tym, w jaki sposób na nowo zdefiniować rolę domu kultury w świecie, w którym zdemokratyzowała się twórczość, a instytucjami kultury stały się nowe media: Youtube, Instagram czy Netflix.

Proponowanie wszystkim takiej samej oferty kulturalnej w taki sam sposób nie ma już sensu. Zarówno programowanie, jak i komunikacja instytucji kultury powinny dostosować się nie do kryterium wieku, płci czy statusu społecznego, ale do grup składających się z podobnych sobie osób: o podobnych zainteresowaniach i wartościach, sposobach spędzania wolnego czasu czy oczekiwań dotyczących aktywności kulturalnej.

WSPÓLNA KAMPANIA „(NA)DAJEMY KULTURĘ!”

Kampania wizerunkowa warszawskich domów kultury rusza we wrześniu 2018 od startu nowej wspólnej strony internetowej www.nadajemykulture.pl, na której w szybki sposób można wyszukać dom kultury w swojej dzielnicy. We wrześniu w większości domów kultury odbywają się także dni otwarte, podczas których każda instytucja prezentuje ofertę całorocznych zajęć: można spotkać się z instruktorami i pracownikami, zgłosić swoje pomysły czy po prostu przyjść i porozmawiać.

Dzięki wspólnej kampanii wizerunkowej warszawskie domy kultury wreszcie mają szansę zaistnieć na nowo w świadomości mieszkańców stolicy jako miejsca, z którymi można się identyfikować, w których warto bywać i w których warto się pokazać. Warszawska publiczność jest ogromna,
a ośrodki kultury bardzo pojemne – trzeba tylko znaleźć sposób, jak je ze sobą połączyć.

Warszawskie Domy Kultury biorące udział w kampanii
 
Białołęka: Białołęcki Ośrodek Kultury
Bielany: Bielański Ośrodek Kultury
Mokotów: Centrum Łowicka, Dorożkarnia, Dom Kultury Kadr, Służewski Dom Kultury
Ochota: Ośrodek Kultury Ochoty
Praga Południe: Centrum Promocji Kultury Praga Południe, Prom Kultury Saska Kępa
Praga Północ: Dom Kultury Praga
Rembertów: Dom Kultury Rembertów, Dom Kultury Wygoda
Targówek: Dom Kultury Zacisze
Ursus: Ośrodek Kultury Arsus
Ursynów: Dzielnicowy Ośrodek Kultury Ursynów
Wawer: Wawerskie Centrum Kultury
Wilanów: Centrum Kultury Wilanów
Włochy: Dom Kultury Włochy
Wola: Wolskie Centrum Kultury


Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Ukryj formularz
Captcha
Przepisz tekst widoczny na obrazku.