Kolej na Ciebie - przyjdź na Dworzec Zachodni i uratuj życie!

Dodano: 7 lat temu Czytane: 1268

12 czerwca na Dworcu Warszawa Zachodnia w Warszawie odbywać się będzie akcja promująca honorowe krwiodawstwo i rejestrację potencjalnych Dawców szpiku.

Kolej na Ciebie - przyjdź na Dworzec Zachodni i uratuj życie!
12 czerwca na Dworcu Warszawa Zachodnia w Warszawie odbywać się będzie akcja promująca honorowe krwiodawstwo i rejestrację potencjalnych Dawców szpiku.

Spółki z Grupy PKP wspólnie z Fundacją Grupy PKP, Fundacją DKMS, Narodowym Centrum Krwi, Centrum Poltransplant, Niezależnym Zrzeszeniem Studentów, Spółką PKS Polonus i Kolejarską Służbą Krwi będą promować honorowe krwiodawstwo i rejestrację potencjalnych Dawców szpiku. Akcja pod hasłem „Kolej na Ciebie – uratuj życie!” zorganizowana zostanie na terenie największych dworców kolejowych w Polsce.
Głównym celem akcji jest promocja honorowego krwiodawstwa oraz dawstwa szpiku kostnego, a także zwiększenie świadomości w zakresie ochrony zdrowia i promowanie dobrych wzorców postaw społecznych.

- Krew to najcenniejszy lek, którego w żaden sposób nie można wyprodukować, można polegać tylko na dawcach – podkreśla Minister Zdrowia Konstanty Radziwiłł. – W okresie wakacyjnym zapotrzebowanie na krew rośniei zdarza się, że jej zapasy spadają poniżej wartości uznawanej za bezpieczną, dlatego akcję „Kolej na Ciebie – uratuj życie!” uważam za świetny pomysł i jestem przekonany, że znacząco przyczyni się ona zarówno do rozpowszechnienia szlachetnej idei krwiodawstwa, jak i do wzmocnienia postaw prozdrowotnych wśród społeczeństwa.

- Kolejarze nie tylko cenią czas, bezpieczeństwo, ale i życie, dlatego z dumą wspieramy tę akcję – mówi Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Za rejestrację potencjalnych Dawców szpiku i komórek macierzystych będą odpowiadać przeszkoleni przez Fundację DKMS wolontariusze Niezależnego Zrzeszenia Studentów. Swoje wsparcie w tym zakresie zapewni również Poltransplant. Zarejestrować mogą się wszystkie ogólnie zdrowe osoby w wieku 18-55 lat. Sam proces zajmuje tylko chwilę, polega na przeprowadzeniu wstępnego wywiadu medycznego, wypełnieniu formularza z danymi osobowymi oraz pobraniu wymazu z błony śluzowej z wewnętrznej strony policzka. Oddając krwiotwórcze komórki macierzyste Dawcy dają szansę na życie pacjentom chorującym na nowotwory krwi, którzy potrzebują przeszczepienia od Dawcy niespokrewnionego.

Przed dworcami kolejowymi pojawią się ambulanse, w których będzie można oddać krew. Krwiodawcą może zostać osoba pomiędzy 18 a 65 rokiem życia. Przed oddaniem krwi trzeba być wypoczętym i zdrowym - to znaczy nie mieć objawów przeziębienia i nie brać aktualnie żadnych leków (zasada ta nie dotyczy środków na nadciśnienie i antykoncepcyjnych). Należy zjeść lekki posiłek, wypić ok. 2l płynów (w ciągu 24 godzin przed pobraniem) i wziąć ze sobą dokument ze zdjęciem, najlepiej dowód osobisty. Dobrze także ograniczyć palenie papierosów i nie pić alkoholu, również w dniu poprzedzającym oddanie krwi.

Wszystkim działaniom towarzyszyć będzie akcja promująca honorowe krwiodawstwo. Specjalnie przygotowane spoty wyświetlane będą w pociągach PKP Intercity i na monitorach przy kasach biletowych. Na dworcach umieszczone zostaną również plakaty i ulotki informujące o akcji.
W czasie wakacji, mniej ludzi niż zwykle oddaje krew, natomiast wzrasta na nią zapotrzebowanie. Stąd pomysł by zorganizować akcję właśnie w tym okresie.

- Miesiące letnie to czas urlopowych wyjazdów, a więc i czas zwiększonego ruchu pasażerskiego na dworcach. Liczymy, że podróżni chętnie przyłączą się do akcji organizowanej na terenie naszych obiektów  – mówi Krzysztof Mamiński, Prezes Zarządu PKP S.A. – To już kolejne działania z zakresu CSR w obszarze ochrony zdrowia, w które włącza się Grupa PKP i nasza Fundacja. W marcu br. wspólnie z Fundacją DKMS prowadziliśmy rejestrację potencjalnych Dawców szpiku i komórek macierzystych na terenie największych dworców kolejowych w 7 miastach w Polsce.

Patronat nad akcją objęło Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz Ministerstwo Zdrowia.


Źródło: CEO, Head of PR & Communications
Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Ukryj formularz
Captcha
Przepisz tekst widoczny na obrazku.